TEST: BMW X5 xDrive 40d – ve smokingu do bláta

Hledáte velké rodinné SUV od prémiové značky? Horkým kandidátem je BMW X5 xDrive 40d. Proč? Protože BMW. Tohle auto sice miluje silnice, ale nezalekne se ani rozbahněné cesty a na horách mu to vyloženě sluší.

Jsou dvě kategorie velkých aut. Auta, u kterých nepřestáváte vnímat jejich rozměry ani na okamžik a pak ta, co se jakoby smrsknou. BMW X5 řadím do té druhé kategorie. Než jsem vyjel z parkoviště, zapomněl jsem, že řídím SUV s délkou 4886 mm a rozvorem 2933 mm. Navíc zde byly parkovací senzory a „kamerový“ systém kolem celého vozu usnadňující jakýkoliv pohyb v těsných prostorách.

K aktuální generaci X5 (F15) mohu přistupovat trochu familiérně, neboť se už trochu známe. S verzí xDrive 30d jsem jezdil krátce poté, co tento model přišel jako novinka na český trh. Pak jsem s vrcholnou verzí M50d překonával překážky na letošní xDrive Tour. Pro tento test jsem si tedy vybral motorizaci nacházející se přesně uprostřed nabídky – xDrive 40d. Na počtu válců (6) a objemu motoru (2993 ccm) se nic nemění, jen počet turbodmychadel (2) a výkonové parametry motoru (230 kW/313 k a 630 Nm) jsou odlišné. Z předešlých testů znám také stálý pohon všech kol xDrive, automatickou 8stupňovou převodovku a infotainment iDrive.

V kabině se změnily tvary a použité materiály, ale logika v architektuře rozmístění ovladačů a odkládacích přihrádek zůstala stejná. To je dobrá zpráva, pokud hodláte svou starou X5 vyměnit za novou.

3000 Kč za založení účtu v bance

Tři tisícovky, které leží doslova na zemi a stačí je zvednout. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát měsíčně kartou a tři tisícovky jsou vaše. To mě zajímá.

Contents

Na silnici pořád válí

Když v roce 1999 přijela první generace X5 (E53), všem konkurentům ukázala, jak se má chovat SUV na silnici. Druhá a aktuálně třetí generace v tomto trendu úspěšně pokračuje. Největší a zajisté vítanou změnou je vyšší míra komfortu. To mají na svědomí adaptivní tlumiče a vzduchové odpružení zadní nápravy. Přepínačem vedle joysticku řazení můžete přepínat mezi režimy ComfortSport.

S dlažebními kostkami, výmoly i příčnými nerovnostmi se vůz umí vyrovnat dobře. Na druhou stranu se komfortní režim podvozku nedá rozhodit ani agresivnější jízdou, kdy se snaží držet náklony karoserie na uzdě. O poznání jistější v kramflících se X5 přeci jen cítí ve sportovním režimu, který nakonec nepostrádá ani jistou dávku pohodlí. Ve sportovním režimu vůz ochotně reaguje na změny směru a ve volantu cítíte vetší spojení s vozem. Stejně, jako v jiných vozech BMW s adaptivními tlumiči, i zde můžete sportovní režim vztáhnout jen na podvozek a řízení nebo jen na motor (ostřejší reakce na sešlápnutí plynového pedálu), popř. na vše dohromady. Většinu času však budete používat režim Comfort. Řízení se standardním Servotronicem je dobré i když do velké míry umělé. Přišlo mi, že v zatáčkách je v řízení více citu než na rovném dálničním úseku.

Do terénu? Ano, ale s patřičným obutím

Vozy SUV nejsou primárně určeny do terénu. Důvod je jasný, většina majitelů těchto aut nikdy neopustí asfaltovou silnici, a když už ano, pak to zpravidla bývá udržovaná štěrková cesta ke golfovému klubu. Pohon 4×4 tak přijde vhod zejména v zimě při výletech za zimními sporty.

Stálý pohon všech kol xDrive variabilně rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu dle aktuálních podmínek. V ideálních podmínkách směřuje více síly na zadní nápravu, čímž se do značné míry eliminuje nedotáčivost. Z předešlé generace X6 přišel v rámci (příplatkového) paketu podvozku Dynamic aktivní zadní diferenciál s funkcí Dynamic Performance Control. Ten umí dále rozdělovat točivý moment mezi kola zadní nápravy při průjezdu zatáčkami. To však nebyl případ testovaného vozu a popravdě si nemyslím, že by aktivní zadní diferenciál byl nepostradatelnou součástí příplatkové výbavy.

Pohon xDrive funguje zcela autonomně. Redukci a uzávěrky diferenciálů byste zde hledali marně. Vypnout se dá ESP, naopak při sjíždění prudkých kopců vám může pomoci asistent k tomuto úkolu určený. Vychytávkou infotainmentu je sledování fungování xDrive vč. kompasu, nájezdového úhlu a bočního náklonu na obrazovce v kabině vozu.

BMW X5, stejně jako ostatní SUV vč. takového Range Roveru, opouští brány automobilky na silničních pneumatikách. Tím jsou podpořeny jízdní vlastnosti a komfort tam, kde se tyhle vozy pohybují nejčastěji – tedy na asfaltu. V této části roku se však můžeme řídit heslem, že zimní pneumatika = terénní pneumatika (vyznavači ryzích off-roadů prominou). Odhodlal jsem se tedy vůz vyzkoušet mimo zpevněné cesty. Stoupání do mírného horizontu po mokré trávě zvládl vůz bez sebemenšího zaváhání. Následovala rozbahněná polní cesta, kterou se X5 rovněž nedala rozhodit a zvládla by toho víc, jak jsem osobně poznal právě na xDrive Tour. Jedno či dvě kola ve vzduchu nezastaví vozidlo v pohybu.

Motor a převodovka

Verze 40d je vybavena dvěma nestejně velkými turbodmychadly. Menší z nich má variabilní geometrii lopatek. Výsledkem této konfigurace není jen značný výkon, ale především plynulý zátah od nízkých otáček. Čísla mluví následovně: od 1500 ot./min. máte k dispozici maximum točivého momentu (630 Nm). Sametový chod šestiválcového motoru jde ruku v ruce s 8stupňovým automatem. Sportovní režim převodovky či manuální řazení pádly pod volantem pak jen umocňují dynamický projev automobilu.

Spotřeba paliva je vzhledem k hmotnosti auta a výkonu motoru překvapivě velmi dobrá, přestože se neshoduje s továrními údaji. Ve městě jsem místo udávaných 7,2 l jezdil za 10 litrů. V kombinovaném provozu jsem se nejčastěji pohyboval kolem 8–9 l/100 km, přestože výrobce slibuje 6,3 l/100 km. Mám-li to ilustrovat na konkrétním příkladu, pak cesta z Prahy do Špindlerova Mlýna byla se spotřebou 9,1 l (cesta trvala dvě hodiny i se zastávkou na rychlý oběd). Na cestě zpět jsem spotřebu srazil na 7,8 l/100 km. Pojedete-li hodně „na pohodu“ pak je možné se dostat až na 6,5 l/100 km, což se mi povedlo jak v režimu Comfort, tak v režimu ECO PRO, ale nesmíte se zaseknout ve městě. V opačném případě platí pravidlo, že koně je třeba nakrmit.

Paluba a kapitánský můstek

Komfortní plně elektricky nastavitelná sedadla, pochopitelně s pamětí a výhřevem, vás odlehčí o 58 025 Kč (plus příplatek za kožené čalounění), ale zejména na dlouhých cestách oceníte jejich pohodlí. Vyhovují každému typu postavy, takže i větší lidé by se v nich měli cítit dobře. Místa a odkládacích přihrádek je v autě dostatek. Boční kapsy s přihrádkou na láhev najdete u všech dveří. Držáky na nápoje (kelímky či 0,5 l láhve) jsou k dispozici cestujícím sedícím jak vpředu, tak vzadu. V tomto směru je znát americký vliv, ostatně v USA se model X5 vyrábí.

Na prostor pro nohy si cestující sedící vzadu stěžovat nebudou. Komfortní sedadla vzadu (12 825 Kč) mají nastavitelnou opěrku a jsou dělená v poměru 40:20:40. Jejich sklopení se však neprovádí páčkou v kufru, jak se stalo dnes zvykem. Tradičně praktické je u X5 dvoudílné víko zavazadlového prostoru. Horní díl má elektrické ovládání již v základní výbavě, spodní díl poslouží jako lavička, např. přezouváte-li se do lyžařské či golfové obuvi. Zavazadelník má kolejnice s oky pro případné uchycení nákladu. Pod podlahou se ukrývá další úložný prostor.

Co se líbilo a co naopak ne

BMW X5 byla vždy lídrem ve své kategorii, minimálně z pohledu jízdních vlastností. Aktuální generace F15 ukazuje, že by tomu nemělo být jinak. Jízdní vlastnosti si udržely svoji úroveň, komfort však povyskočil výrazně výš. Nejlépe funguje vůz na silnici, ale v lehkém terénu rozhodně nezklame, záleží však na volbě pneumatik. Motorizace 40d zaručuje vozu nadprůměrnou dynamiku, řada lidí se tak spokojí se slabší 30d. Motoru jako takovému nelze nic vytknout, ostatně celá linie pohonu motor-převodovka-xDrive funguje bezchybně. Infotainment s navigací Professional je podařený jak z pohledu ovládání, tak grafiky.

Kamerový systém spolupracující s parkovacími senzory se osvědčil už v minulé generaci. Je s podivem, že ale zadní couvací kamera není součástí tohoto paketu a tak je nutné za ní připlácet (10 775 Kč). Audio Harman Kardon (27 975 Kč) hraje velmi dobře a většině lidí postačí před vrcholným systémem od Bang & Olufsen. Komfortní zadní sedadla by rovněž mohla být zahrnuta v základní výbavě, nemluvě o dalším příplatku za jejich vyhřívání. Celkově hodnotím BMW X5 jako velmi podařený automobil a to z pohledu designu, jízdních vlastností, techniky, vnitřního prostoru i praktičnosti. Jen za každý komfortní prvek si budete muset připlatit zvlášť.

Technické údaje
verze xDrive 40d palivo nafta
náhon 4×4 převodovka 8A
počet válců 6 objem motoru (ccm) 2993
výkon (kW) 230 točivý moment (Nm) 630
akcelerace 0–100 km/h (s) 5,9 maximální rychlost (km/h) 236
kombi. spotřeba paliva (l/100 km) 6,3 objem palivové nádrže (l) 85
pohotovostní hmotnost (kg) 2185 objem zavazadlového prostoru (l) 650–1870

Cena

Základní cena BMW X5 xDrive 40d činí 1 672 500 Kč vč. DPH. Cena testovaného vozu činí 2 439 403 Kč vč. DPH.

Za zapůjčení vozu děkujeme autorizovanému prodejci vozů BMW, společnosti Renocar, která tento vůz nabízí za zvýhodněnou cenu 2 195 000 Kč vč. DPH.

Fotogalerie z testu BMW X5 xDrive 40d (TEST)

Podobné články:

1 komentář u „TEST: BMW X5 xDrive 40d – ve smokingu do bláta“

  1. Docela mne zarazila absence nezakrytování spodní části zadních sedadel – boční pohled při otevřených dveřích úplně neodpovídá ceně auta…

    Odpovědět

Napsat komentář

3000 Kč za založení účtu v bance

Tři tisícovky, které leží doslova na zemi a stačí je zvednout. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát měsíčně kartou a tři tisícovky jsou vaše. To mě zajímá.