Bugatti Veyron a Gumpert Apollo – rychlý a rychlejší

Veyron je považován za absolutní vrchol automobilismu z pohledu rychlosti a luxusu. Zcela odlišnou filozofii má malá německá manufaktura Gumpert, která staví ultimativní supersportovní vozy. Pojďme porovnat poslední klenoty obou výrobců – Veyron Grand Sport Vitesse, Apollo Enraged a Apollo R.

Příběh první

Ještě před zahájením letošního ženevského autosalonu jsme vás informovali o tom, co Bugatti chystá. Ano, je to další verze modelu Veyron, tentokrát Grand Sport Vitesse. Tento nejsilnější roadster světa si od nejrychlejšího Veyronu Super Sport půjčil pár dílů. Čtyřmi turbodmychadly dopovaný šestnáctiválec produkuje výkon 883 kW (1200 k) a 1500 Nm točivého momentu. Protože je nutné takovou jadernou elektrárnu chladit, má Vitesse větší nasávací otvory vzduchu než standardní Grand Sport s výkonem 736 kW (1001 k). Od Super Sportu si Vitesse vypůjčil i výfuk s dvojitou koncovkou. Úpravou prošly tlumiče a ESP bylo překalibrováno. Výrobce udává akceleraci z 0–100 km/h za 2,5 sekundy a maximální rychlost se střechou činí 415 km/h. Do Ženevy přivezlo Bugatti dva kusy modelu Vitesse. Tmavě modrý karbonový s lakem Light Blue Sport v hodnotě 47 milionů korun a matně šedý Jet Grey s pískovým interiérem v hodnotě 43 milionů korun. Kolik modelů Vitesse nakonec vznikne, výrobce neuvedl.

Příběh druhý

V německém Altenburgu v bývalé továrně na šicí stroje sídlí Gumpert – manufaktura vyrábějící stroje, které by nevyrobilo ani samotné peklo. V Ženevě šokoval Gumpert hned dvěma vozy – silniční verzí Apollo Enraged a čistě závodní verzí Apollo R. Obě verze pohání motor V8 4,2 l od Audi, ale pokaždé v jiné specifikaci. Silniční Enraged má motor přeplňovaný mechanickým kompresorem. Výkon je neskromných 573 kW (780 k) a točivý moment 920 Nm. Protože vše bylo podřízeno funkčnosti, nehledejme na palubě Apolla kdoví jaký luxus. Pryč se zbytečnou zátěží! Díky tomu Apollo Enraged váží pouhých 1175 kilogramů. O této hodnotě se konkurenci ani nezdá. Akcelerace je více než slušná – stovku dělá Apollo za 2,9 sekundy a maximální rychlost je 320 km/h.

Apollu R jsou silnice zapovězeny. Tento model lze prohánět pouze na závodním okruhu. Šéf firmy Roland Gumpert řekl: „Poptávka z Asie nás donutila vyrobit čistě závodní vůz. Mnozí naši zákazníci s Apollem závodí ať na soukromých akcích či na okruhových dnech.“

Motor Apolla R je přeplňován dvojicí turbodmychadel, upravené je časování, sání a výfukový systém je závodní. Suma sumárum to dělá 633 kW (860 k). Protože na karbonové karoserii už nic dalšího odlehčit nešlo, muselo se přistoupit k frézování řady dílů, instalaci lehčích kabelových svazků a odstranění i těch posledních prvků komfortu. Když auto postavili na váhu s prázdnou nádrží, tak se ručička zastavila na hodnotě 1100 kg. Údaje jsou jedna věc, čas na kolo druhá, proto se během léta podívá Apollo R na Severní smyčku okruhu Nürburgring, kde bude dokazovat své kvality. Držíme palce.

Anketa

Jaký přístup je vám bližší?