Jaguar XE – britská ofenziva ve střední třídě

Britská ikona Jaguar oficiálně ukázala svého nejmenšího zástupce v modelové řadě. Jde o nástupce modelu X-Type z let 2001–2009. Automobilka by na „ixko“ raději zapomněla, neslo totiž punc překopaného Mondea, na jehož základu vzniklo. Nové XE má design od Iana Calluma a technika je svébytné konstrukce.

Krasavec

XE se nepochybně zdařilo. Callum navázal na famózní F-Type a vytesal karoserii, která se může směle postavit trojkovému BMW nebo nové třídě C od Mercedesu. Poznávacím znamením je pro Jag již tradičně dlouhá příď. Dynamická boční linka plynule přechází do protáhlé pozvolna se zvažující zádi. Lehkou pihou na kráse je z mého pohledu oblast zadních svítilen, dost podobných těm u Audi A5. Naopak designově krásně ladí ostře řezaná přední světla s typickou maskou chladiče. Tradic se vývojáři drželi i v interiéru. Vypadá čistě a uhlazeně. Najdete v něm klasický volant s kruhovým středem a ovladač převodovky vyjíždějící ze středového tunelu. Implantovaný infotainmentový systém již také dostal moderní grafiku.

Modulární platforma

Pod slušivým kabátkem „malého“ Jaguaru bude k dispozici řada inovativních řešení. Nejzajímavější je použitá podvozková platforma iQ. Tato platforma je poprvé v rámci skupiny Jaguar Land Rover modulární konstrukce. Vpředu pracují dvojitá příčná ramena, záď se pyšní neobvyklou nápravou Integral Link, která by měla zajistit kvalitnější jízdní vlastnosti než hojně používaný víceprvek. Na podvozkové konstrukci byl využit v hojné míře hliník. Rozsáhlé uplatnění hliníku bylo ostatně uplatněno i v konstrukci karoserie. 

Otázka pohonných agregátů ještě není zcela jasná. Jistý je prozatím jen motor špičkové verze S. Půjde o šestiválec objemu 3 litry plněný kompresorem. Ten generuje maximální výkon 340 koní a kroutící moment vrcholí na hranici 450 Nm. Přenos momentu na zadní nápravu zprostředkuje osmistupňová automatická skříň. Nadupaná verze S by se s pomocí tohoto šestiválce měla dostat na stovku za 5,1 s a omezovač zasáhne při dosažení rychlosti 250 km/h. K dispozici budou i méně výkonné verze, jako čtyřválcový turbodiesel objemu 2,0 litru (163 koní, 380 Nm) spalující 3,8 l/100 km. Poslední verzí ve hře je dvoulitrový zážehový čtyřválec (200 koní). Čtyřválce by měly být nabízeny v benzinu s osmistupňovým automatem, naopak diesel by se měl spokojit se šestistupňovou manuální převodovkou od ZF.

On-line

Doba si žádá technologické finesy i v kabinách automobilů. V novém XE tak lze objevit následující: středobodem systémů je osmipalcový dotykový displej. Implantována je do něho technologie Bluetooth, systém může fungovat i jako hotspot pro připojení periferií na internet. Technologií InControl Apps lze z palubního systému pracovat s aplikacemi ve vašem mobilu. Systém InControl Remote umí dálkově prostřednictvím smartphonu ovládat funkce vozu jako odemykání/zamykání, startování motoru nebo programování klimatizační jednotky týden dopředu. Milovníky kvalitního poslechu hudby potěší kvalitní audiosystém Meridian.

Za milion Kč

Finální specifikace modelu XE budou oznámeny na říjnovém pařížském autosalonu. Vozy budou vyjíždět spolu s Land Rovery z britské továrny v Solihullu. Ceny by měli startovat na sumě 1,04 milionu Kč.

Názor TopDrive

Honza: XE je rozhodně novou štikou v prémiovém segmentu střední třídy. S vyváženým designem a s motorem z modelu F-Type by mohl německým soupeřům zamotat hlavu.
Tomáš: Hlavně by měl zamotat hlavu zákazníkům, kteří by si jinak koupili německý vůz.