Konec japonských sporťáků! Nebo ne?

Japonci v průběhu 80. a 90. let vyrobili mnoho dobrých sportovních vozů. Po období půstu pochopili, že poptávka po kvalitním sportovním nářadí tu stále je. Přesto situace není růžová, jako kdysi bývala.

Připomeňme, že před dvaceti lety nabízel každý japonský výrobce hned několik sportovních vozů. Nissan vedle nadupaného Sunny nabízel dodnes mezi driftery uctívané Silvie v Evropě známé jako 180SX a 200SX. Dále pak velké coupé 300ZX a vrcholný Skyline. Až v roce 2002 přišel s 350Z (čtěte o 370Z) a v letech 2008–2009 s GTR.

Mazda udržuje svoji legendu MX-5 při životě dodnes, ale RX-8 byla slabou náhražkou za RX-7, o které dodnes mnozí hovoří jako nejhezčím japonském autě. Kvůli rally programu měli zákazníci Mazdy možnost koupě modelu 323 s pohonem 4×4 a přeplňovaným motorem. Kde ty časy jsou?

Honda byla dalším výrobcem, který svět zásoboval rychlými coupé CRX, Accord, Prelude, hatchbackem Civic a úchvatnou NSX, která vznikla jako konkurence pro Ferrari. Po miléniu dala Honda světu úžasný roadster S2000, který se už nevyrábí. Civic Type-R už taktéž končí svoji životní pouť. Uvidíme, jestli se dočkáme nástupce.

Mitsubishi vyrábělo coupé FTO a v Evropě známé 3000 GT. Současně díky programu WRC nabízelo svůj Lancer Evolution, jehož desátá generace se pravděpodobně následovníka nedočká a pokud ano, nebude to již pravověrné „Evo“, které jsme milovali, ale nějaký rychlý hybrid.

Subaru se naštěstí stále drží své Imprezy, resp. WRX STI. Ani Toyota nestála stranou. Kolem AE86 se vytvořil kult, Celica byla dalším dostupným sportovním vozem a model Supra dodnes mnozí považují za vrchol toho, co kdy Toyota vytvořila. Nutno poznamenat, že mnoho úžasných sportovních vozů vzniklo v Japonsku i v letech 70. Lexus má dnes v nabídce supersedan ISF. Vrcholné LFA za 10 milionů nelze opovažovat za dostupné sportovní auto.

Future Toyota 86 a Subaru BRZ

Když před dvěma lety Toyota oznámila, že hodlá vzkřísit AE86, svět jásal. Dostupný sportovní vůz s pohonem zadních kol je přesně to, co v nabídce Toyoty chybělo. Concept FT-86 se na autosalonech setkal s kladným přijetím. Na projektu se podílí Subaru, takže výsledkem budou dva velice podobné vozy postavené na stejném základu. Poslední dobou kolují internetem fotografie a „zaručené“ informace. Co můžeme tedy očekávat?


Autor: Toyota

Concept FT86 II

Toyota FT-86 a Subaru BRZ budou coupé 2+2 poháněná atmosférickým dvoulitrem typu boxer. Základ motoru dodá Subaru, přímé vstřikování bude pravděpodobně od Toyoty. Motor s protilehlými písty (boxer) dovoluje nízké uložení v karoserii, čímž pozitivně ovlivní těžiště vozu.


Autor: Toyota

Concept FT86 II

O výkonových variantách se mluví následovně – motor v Toyotě bude mít 200 koňských sil, ten v Subaru „méně“ než 300. Převodovka bude manuální a i samočinná, v obou případech se 6 stupni. Vozy budou v základu vybaveny samosvorným diferenciálem. Váha by se měla pohybovat kolem 1200 kilogramů. Příští rok by oba automobily měly dorazit do prodejen, včetně těch na našem trhu. Cena by se měla pohybovat na úrovni VW Scirocco.

Anketa

Jaký japonský sporťák považujete za nejlepší?