Mercedes-Benz C 63 AMG – s osmiválcem proti BMW M3

Odezva na novou M3 na sebe nenechala dlouho čekat. I další pokračování tradičního souboje bude vyrovnaná bitva. Mercedes-Benz se však dál drží motoru V8, i s přechodem na přeplňování pomocí turbodmychadel. Zkusme porovnat oba dva vozy.

Kolo 1. – Základem je pořádný motor.

M3 vyrukovalo s řadovým přeplňovaným šestiválcem TwinPower Turbo kubatury 3,0 litru (431 koní), Odpovědí AMG je zcela nový pořádný ingot V8 foukaný dvojicí turbodmychadel objemu 4,0 litru (476 koní). Komu by to nestačilo tak AMG nabídne vybroušenou verzi S (510 koní). Maximum výkonu má Mercedes k dispozici v pásmu 5500 až 6250 ot/min, konkurent se chlubí lepším parametrem a výkonovou špicí mezi 5500 až 7300 ot/min. Jiná situace je u kroutícího momentu, zde AMG využilo výhodu vyššího objemu a triumfuje hodnotou 650 Nm (verze S 700 Nm) v pásmu od 1750 do 4500 ot/min. „Bavorák“ nabídne „jen“ 550Nm od 1850 do 5500 ot/min. Abych nezmiňoval jen surová čísla pokusím se vyjádřit skutečný potenciál rivalů pomocí výkonové hmotnosti. Zde se situace obrací, jelikož Mercedes bude vážit (nepotvrzeně) 1800 kg a BMW váží znatelně nižších 1595 kg. Po přepočtu tedy BMW s hodnotou 3,7kg/k těsně poráží Mercedes s parametrem 3,78kg/k. Pokud přepočteme parametry C 63 ve verzi S, dostaneme se k číslu 3,53kg/k.

Kolo 2. – Přenos výkonu.

Neméně důležitým parametrem je přenesení výkonu na silnici. Mercedes neumožňuje zákazníkovi volbu manuál/automat a montuje do svého „rychlého céčka“ výlučně sedmistupňovou automatickou skříň AMG Speedshift MCT posílající krouťák přes samosvor na kola zadní nápravy. To lze brát jako handicap oproti BMW, které vedle dvouspojkové sedmistupňové automatiky M DCT nabízí i klasickou šestistupňovou manuální převodovku. I zde je hnána zadní náprava.

Kolo 3. – Kolik to pojede?

U sportovního sedanu zásadní dotaz zní – kde se zastaví ručička rychloměru? U Mercedesu bude v základu zasahovat omezovač na obligátních 250 km/h. Přepokládá se, že za patřičný příplatek bude omezovač odstraněn, aby nebrzdil C63 v letu. U M3 je v základní variantě montován také omezovač bedlivě střežící magickou hranici 250km/h. Za příplatek však omezovač putuje do koše a hranice se posune k 280 km/h! Stejně ohromující jsou oba konkurenti i ve zrychlení, Mercedes je na „stovce“ za 4,2 sekundy, výkonnější verze S dokonce za rovné 4,0 sekundy. M3 odchází s hodnotou 4,3 sekundy těsně poraženo.

Kolo 4. – Estetický dojem.

Platí stará pravda, že vzhled prodává. Proto nelze opomenout stránku designu. Zde má Mercedes trochu nevýhodu. Jeho výchozí model je stylizován spíše dle luxusní třídy S a postrádá sportovní šmrnc výchozí verze řady 3 od BMW. Ale i tak se s tím po stránce přibroušení vzhledu poprali u AMG se ctí. Obrovské nasávací vstupy na přídi nepůsobí nijak rušivě a dodávají C 63 patřičný look. Podařeným detailem je i linka táhnoucí se předním nárazníkem stylizující přední křídlo monopostu F1. Podobné cvičení uplatnili návrháři i na zádi, kde umístili v nárazníku výrazný difuzor. Přehlédnout nelze ani čtveřici výfuků. Z boku vyniknou vytažené blatníky a u špičkové varianty S devatenáctipalcová kola obutá do plášťů o rozměrech 245/35 a 265/35.

Kolo 5. – Praktičnost.

V dané kategorii podstatný atribut. Protože pokud nebude zákazník chtít prakticky využitelný automobil, poohlédne se mezi kupátky, kterých je na trhu více než dost. Bonusem Mercedesu je zařazení karosářské verze kombi do nabídky modelu C 36 AMG. Tu prozatím BMW v nabídce typu M3 nemá.

Kolo 6. – Cenovka.

V otázce ceny se pohybuje Mercedes C 63 AMG výše než BMW M3. Mercedes by měl v základní verzi stát asi 2,1 milionu Kč. Silnější verze by měla vyjít asi na 2,3 milionu Kč. Jenže BMW kontruje cenovkou 1,82 milionu Kč.

Názor TopDrive

Mercedes se s novou sportovní verzí třídy C vydal v podstatě správnou cestou. Implantoval do něho nový agregát zkonstruovaný pro AMG GT. Novince lze vytknout absenci volby mechanické převodovky, oproti BMW M3 méně sportovně výrazný vzhled a vyšší cenovku. Za plus lze brát nabídku karosářské verze kombi.