Praga R1 – česko-slovenský talent

Pokud jste ještě nic neslyšeli o speciálu Praga R1, tak vězte, že jde o sportovní vůz vyrobený na Slovensku, nesoucí tradiční českou značku. Jeho kořeny sice sahají ke slovenskému projektu K1-Attack, ale zálusk si dělá na evropskou okruhovou kulturu. Co se ukrývá pod jeho slupkou?

Poprvé se vůz objevil jako R4S na belgickém okruhu Spa loni v rámci Dutch Supercar Challenge. Pod kódem R1 se ukrývá jeho další evoluce. Na základě okruhové verze by pak v případě dostatku objednávek měla přijít na svět i silniční homologovaná verze. Tato řízená střela bude ke koupi za celkem „přijatelných“ 2,5 milionu korun.

Vizáž

Vzhled nezapře závodní geny, viz nos jako z prototypů skupiny C a prudce se svažující úzká kabina. Zádi dominuje mohutné křídlo, silničnímu nasazení nahrává osazení světlomety. Křídlové miniaturní dveře naznačují, že dostat se do interiéru si vyžádá slušnou gymnastickou sestavu. Kompaktní rozměry vozu: délka 4170 mm, výška 995 mm, šířka 1800 mm a hmotnost jen 590 kg potvrzují okruhové ambice vozu.


Autor: Praga

R1

Detaily z konstrukce

Váhy kolibříka bylo dosaženo hojným využitím uhlíkových vláken. Základním stavebním kamenem vozu je karbonový monokok. Kola jsou zavěšena na dvojitých ramenech. Pod zadní kapotou ale nenajdete osmiválec ani šestiválec. Nachází se tam „jen“ atmosférický dvoulitrový čtyřválec F4R832 z dílny Renault Sport o výkonu 210 koní při 7000 otáčkách za minutu, který ze sebe vydá maximálně 220 Nm „krouťáku“. Tento motor řádně cloumá i Renaultem Clio RS. Potenciál Pragy nejlépe odráží výkonnostní poměr 356 koní na tunu!


Autor: Praga

pod slupkou R1

O změnu rychlostních stupňů se stará v závodním stylu poskládaná šestistupňová „sekvence“ Hewland s pneumatickým ovládáním. R1 je vybavena pouze komponenty od osvědčených výrobců jako jsou čtyřpístkové ventilované brzdy AP Racing, tlumiče Koni a spojka Sachs.


Autor: Praga

R1

Ráfky vpředu jsou o rozměru 8×15, vzadu 10,5×16 obuté do gum Toyo. Poháněna jsou kola zadní nápravy. Z dynamických parametrů je známo jen zrychlení na stovku za 3,7 sekundy. Maximální tempo odhadujeme na 250 km/h.


Autor: Praga

R1

Budoucnost projektu

Momentálně probíhají testy na Slovakiaringu, první kousky by údajně měly vzniknout během příštího roku. Snad dojde i na avizovanou silniční verzi. Zahraniční konkurence v podobě Caterhamu, Radicalu či KTM by se měla mít před Pragou na pozoru.


Autor: Praga

R1

Názor TopDrive

R1 je ambiciózní projekt a my doufáme v jeho úspěch. Čas ukáže, jestli cenovka 2,5 milionu korun za něco tak výjimečného by mohla přilákat dostatek klientů. Hodně by nás zajímal čas na Nürburgringu, dost by o potenciálu Pragy napověděl.

Video ze Slovakia Ringu