Range Rover Sport – nový, hezčí, lepší

Po atraktivním a tak trochu zženštilém Evoque a klasickém velkém Range Roveru přijíždí Range Rover Sport, který spojuje to nejlepší z obou zmíněných modelů. Land Rover o něm říká, že je to nejlepší Range Rover pro řidiče, jaký kdy vyrobili. Přesvědčte se sami.

Model Sport designem navázal na své sourozence a to jak exteriérem, tak kabinou. Mluvíme o typicky „děrované“ mřížce chladiče, světlometech protáhlých do blatníků, nízké linii bočních oken a masivních bocích vozu jako takových. Novinka je dlouhá 4850 milimetrů, proti předchůdci narostla o 62 mm na délku, rozvor se prodloužil o 178 mm. Ano, Sport tak nabízí větší vnitřní prostor. Nová hliníková platforma je pevnější a zároveň o 39% lehčí než ta minulá. Sport má vpředu dvojité závěsy a víceprvkovou zadní nápravu (multilink). Odpružení je na obou nápravách vzduchové.

Barvy, barvy, barvičky

Barevný vzorník laků karoserie má 19 odstínů, 3 barvy pro střechu, 9 designů kol ve velikostech 19“-22“, 11 barev v interiéru plus další odstíny kůže na sedadlech, 4 hliníkové dekory a 3 dřevené dýhy. Pro výbavy HSE a Autobiography nabízí Land Rover sportovní balíček.

Technika

Všechny verze jsou vybaveny systémem start/stop, což dnes už asi nikoho nepřekvapí. Převodovka ZF je 8stupňová automatická, brzdy vpředu 6pístkové. Základním motorem je přeplňovaný benzínový šestiválec 3,0 l s výkonem 250 kW (340 k), stejný počet válců i objem motoru mají diesely TDV6 s výkonem 190 kW (250 k) a SDV6 (214 kW resp. 292 k), oba s maximálním točivým momentem 600 Nm. Nad nimi stojí SDV8, tedy dieselový osmiválec 4,4 l s výkonem 249 kW (339 k). Vrchol nabídky tvoří už tradičně benzínový V8 5,0 l Supercharged s výkonem 375 kW (510 k).

Testovali jsme Range Rover Evoque Coupé

Dvakrát 4×4

S pohonem 4×4 se u takového vozu počítá, ale zajímavé je, že Land Rover pro model Sport připravil dva systémy. V obou případech se jedná o stálé „čtyřkolky“, tedy vozy s permanentním náhonem na všechna čtyři kola a variabilním přenosem točivého momentu mezi nápravami včetně vektorování síly na jednotlivá kola. První z nich má výchozí poměr dělení sil předek/zadek 42:58, je tedy více silniční, a využívá mezinápravový diferenciál typu torsen.

Druhý systém využijí vyznavači jízdy v terénu, neboť pro tento účel bylo zvoleno patřičné zpřevodování, výchozí poměr sil mezi nápravy činí 50:50, centrální diferenciál má elektronicky řízenou lamelovou spojku. Silnější verze – V8 Supercharged, SDV8 a nejsme si zatím jisti jestli i SDV6, budou mít v příplatkové výbavě položku s názvem uzávěrka zadního diferenciálu. Brodivost všech verzí je podle výrobce 850 milimetrů.

Čtěte, jaký je klasický velký Range Rover

Na palubě

V kabině je známý ovladač Terrain Response ve svém již druhém vydání. Jak název napovídá, jedná se o ovladač režimů pro jízdu v terénu – vybírat lze mezi automatickým režimem, sněhem/blátem, štěrkem, pískem a kamením. Plazivá rychlost a celá armáda asistenčních systémů pro jízdu terénem by měly být zárukou (nebo alespoň příslibem), že nezůstanete někde „viset“.

Tvrdost odpružení, odezvu na plyn, tuhost řízení a stabilizační systém lze rovněž nastavovat v několika krocích. Adaptive Dynamic, určený silnějším verzím, je plně adaptivní podvozek, který mění tuhost podle aktuálních podmínek, senzory sledují pohyby vozidla pětsetkrát za sekundu. EPAS neboli Electric Power Assist Steering je variabilní převod řízení.


Autor: Land Rover

vybrané materiály, skvělá ergonomie

Pokud myslíte, že čas analogových ukazatelů v kapličce přístrojů se již nachýlil ke svému konci, pak nejste daleko od pravdy. Místo nich lze zvolit 12,3“ displej, po kterém vám budou běhat ručičky rychloměru a otáčkoměru v digitální podobě. Ovládaní infotainmentu má na starosti dotykový 8“ displej s možností duálního zobrazování, který se nachází ve středu palubní desky. Praktickým prvkem konfigurace 5+2, tedy možnost třetí řady sedadel, které se zcela sklopí do podlahy zavazadlového prostoru. 

Range Rover Sport v akci