TEST: BMW X6 M50d – M jako magnet

Diktátor vkusu, vládce levého dálničního pruhu, monster diesel s příchutí divize M přijíždí ve svém druhém vydání. Slibuje sice menší spotřebu a méně emisí, ale my hledali pověstnou radost z jízdy. Zde jsou naše dojmy.

50=30

Dodnes si hodně lidí naivně myslí, že pod označením M50d se skrývá pětilitr. Neskrývá. Doby, kdy u BMW platilo, že číslo = objem motoru, jsou nenávratně pryč. M50d pohání řadový šestiválec 3,0 l (stejně jako motorizace 30d a 40d) s přímým vstřikováním common-rail s piezoelektrickými vstřikovači. 

U M50d jsou unikátní tři turbodmychadla pracující společně ve vícestupňovém procesu přeplňování. Dechberoucí technologie přináší dechberoucí výkony – 381 koňských sil a maximální točivý moment 740 Nm. Kombinovaná spotřeba 6,6 l/100 km by byla rovněž dechberoucí, pokud by se zakládala na pravdě…

M jako motorsport nebo snad jako marketing?

Vozy divize M patří tradičně k tomu nejlepšímu z Mnichova. Každý majitel BMW, který nemůže mít plnohodnotný M model, chce alespoň ždibec z toho bájného M. Automobilka to pochopitelně ví a těží z toho ať už prostřednictvím doplňků či celých M paketů pro jednotlivé modely. Před pár lety udělali v BMW další krok – začali vyrábět auta, která mají v genech více toho „M“ než je jinak běžné. Vznikla tak auta jako M135i, M235i a zmíněný diesel M50d v řadě 5, X5 a X6. Prodejní úspěchy potvrzují teorii resp. praxi, že M táhne.

Mimikry X6 M50d

Malé opáčko pro ty, kteří nejsou kovaní v nabídce BMW. Model X6 M50d má ve standardní výbavě M paket, který je však v několika detailech obohacen o pár specifických prvků – stříbrné cosi v předním nárazníku, stříbrná vnější zpětná zrcátka a černé oválné koncovky výfuku. Vůz má standardně dodávaný adaptivní M podvozek skládající se z aktivně řízených tlumičů a vzduchového odpružení zadní nápravy se systémem udržování stálé světlé výšky. Celý systém odpružení, kinematika přední a zadní nápravy, stejně jako mapování elektronického posilovače řízení s funkcí Servotronic je specificky nastaveno pro motorizaci M50d.

Stálý pohon všech kol xDrive s dynamickou kontrolou trakce (DSC) a asistentem pro sjíždění prudkých svahů (HDC) najdete u všech modelů X6. Verze M50d má navíc aktivní zadní diferenciál (Dynamic Performance Control). Přenos výkonu na 19“ či 20“ kola má v paži 8stupňový automat. Výkon motoru krotí opravdu velké brzdy s kotouči o průměrech 385 mm vpředu a 345 mm vzadu.

Pianko za osm na sto

Zavažte mi oči, posaďte mě do M50d, zvolte režim Comfort a v klidu se rozjeďte. Já budu hádat, jestli sedím ve 30d nebo 40d. Narážím na to, že X6 M50d se při všem tom výkonu chová naprosto civilizovaně a dá se s ní jezdit i předpisově. Odměnou jsou papíry v suchu a kombinovaná spotřeba cca 8 l/100 km.

Testovaný vůz měl 20“ kola a dalo se s ním pohodlně jezdit po Praze či kdekoliv jinde, kde neví, jak vypadá silnice. Na druhou stranu jsem neměl to srdce vymetat každou díru. Slalom mezi kanály zvládl vůz obstojně.

S režimem Comfort se dá vlastně jezdit všude, ale je jasné, že větší pohodlí zaplatíte menší zpětnou vazbou v řízení. Když objevíte, jaký potenciál se skrývá pod plynem, je snadné se nechat učarovat výkonem. Podlehnete-li jen občas, tak se apetit po naftě ustálí na zhruba 10 až 11 l/100 km.

Masakr dieselovým motorem

Po aktivaci režimu Sport změní rychloměr a otáčkoměr barvu i způsob zobrazování. Nyní je celý přístrojový panel pekelně rudý a rychloměr digitální. Zvuk motoru opepří symposer skrze reproduktory. Teatrální? Jistě, nicméně to vrčení motoru se dobře poslouchá. K faktu, že jedu rychle se přidává i pocit rychlosti, což u velkých luxusních aut nebývá zvykem, protože se vás snaží naopak izolovat od všeho rušivého. Jestli doteď plynový pedál lákal k většímu sešlápnutí, tak v režimu Sport připomíná pojistku jaderného reaktoru. 

Převodovka v automatickém módu zvládá svou práci bravurně, ale pro ucelený sportovní zážitek přebírám velení nad jednotlivými kvalty pomocí pádel pod volantem. Bezezbytku využívám všech 380 koní, čísla na rychloměru se protáčí takovým způsobem, že každou chvílí překonám i rychlost zvuku. Bác – další kvalt, šestka, sedmička, osmička.

Letím takovou rychlostí, že jsem za sebou nechal už i čas. Můj řidičský průkaz se třese strachy, protože jestli mě změří, tak jde do tepláků on i já. Pár silných dieselů jsem již řídil, takže na ten „tah“ jsem zvykl, ale to, jak se motor nechá ochotně vytáčet do vysokých otáček, mě stále fascinuje. No a pak je tu ta stabilita auta jako celku. Tužší řízení a přitvrzený podvozek dovolují X6 jistý a bezpečný pohyb opravdu vysokými rychlostmi. Bez ohledu na profil silnice.

Akceleraci 0–100 km/h za 5,2 s jsem neměřil, ale M50d zrychluje jako Porsche Carrera. Nedivil bych se, kdyby nejedno děvče kvůli téhle X6 opustilo svého frajera.

Na okresních silničkách si X6 vede též výborně. Asfaltu se drží zuby nehty. Prostor dostává opět manuální řazení a též brzdy. Aktivní zadní diferenciál se projeví zejména v utažených zatáčkách, ale to, co nezůstane nikomu utajeno je váha. Hmotnost více jak 2 tuny na dálnici snadno vyšumí, ale tady na zakroucené okresce ji vnímám stále. Koho by zajímala spotřeba, tak při plném využívání výkonu si vůz nemá problém říct o 20 litrů na sto.

Srovnání s minulou generací

Před dvěma lety jsem testoval první generaci X6 M50d (E71). Motoricky se nic zásadního neudálo kromě nutnosti plnění přísnější emisní normy. Po otevření kapoty současné generace vás čeká stejný pohled, navíc je zde modrý uzávěr pro doplnění močoviny AdBlue. Výkon je stejný, ale projev motoru se malinko liší. E71 se projevovala trochu víc „nabroušeně“ hned od nastartování. V komfortu vyniká současná F16.

Závěr

Snad všichni chceme být sportovci, ale jen málokdo z nás se hodlá skutečně zpotit. Většině tak vyhovuje stav, když si na sportovce může jen hrát. BMW X6 není běžné SUV a M50d není běžný diesel, ale velké SUV s dieselem se nikdy skutečným sportovním vozem nestane. A ani nemůže. Pomyslnou laťku nastavilo tohle auto ale hodně vysoko už v minulé generaci, ta současná přidala i notnou dávkou komfortu. Vedle rychlosti nabízí X6 M50d pětimístný interiér a slušný zavazadlový prostor. Pokud lpíte přeci jen na té praktičnosti a prostoru, pak zvolte X5, která se rovněž nabízí ve verzi M50d.

Technické údaje
model X6 M50d palivo nafta
náhon 4×4 převodovka 8A
počet válců 6 objem motoru (ccm) 2993
výkon (kW) 280 točivý moment (Nm) 740
akcelerace 0–100 km/h (s) 5,2 maximální rychlost (km/h) 250
kombi. spotřeba paliva (l/100 km) 6,6 objem palivové nádrže (l) 85
objem zavazadl. prostoru (l) 580–1525 pohotovostní hmotnost (kg) 2260

Cena

Základní cena vozu BMW X6 M50d činí 2 376 400 Kč vč. DPH.

Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti Renocar.