TEST: Peugeot RCZ R – okruhové rendez-vous

Tento model jsme v redakci už jednou měli a zalíbil se nám natolik, že jsme po něm sáhli podruhé. Možná i proto, že je to jeho labutí píseň. O to více jsme se zaměřili na jízdu a na vše, co s ní souvisí.

Když mi letos od Peugeot Česká republika přišla nabídka na zapůjčení RCZ R, s radostí jsem ji přijal. Před rokem jsem s tímhle vrcholným modelem prožil příjemný týden (viz Týden s RCZ R). Dnes, krátce po testu 308 GT, sedím opět v atraktivním coupé. Měření spotřeby, funkčnosti navigace a velikosti zavazadelníku se tentokrát vyhnu a zaměřím se na dojmy z jízdy.

Déjà vu

Má nervová zakončení v prstech a chodidlech si živě pamatují ovládání třistaosmičky gété, všestranného a příjemně sportovního hatchbacku. První otočení volantem v RCZ R na parkovišti mi ale okamžitě prozradí, že tohle auto skutečně myslí na sportovně založeného řidiče. Během prvních kilometrů jízdy jako bych prožíval déjà vu.

Řízení, pedály, výkon, brzdy, podvozek – tohle všechno mi vloni vyrazilo dech. Nezapomněl jsem na to, ba co víc, teď mi to připadá snad ještě lepší, i když žádné technické změny na voze neproběhly. Jeden rozdíl však vnímám. Na minulém voze se při rychlém řazení lehce zadrhávala páka v kulise řazení. Pravděpodobně šlo o problém konkrétního kusu, protože v tomhle autě funguje řazení bez problémů.

Old school rulezzz

Systém start-stop, elektronická parkovací brzda, přepínání jízdních režimů a další výkřiky současnosti v tomhle novém autě nenajdete. Díky! Vědomí, že tohle auto dělali pro řidiče, kteří to mají rádi postaru, je osvobozující. Volant je mnohem lepší než ten v modelu 308, má perfektní tvar, žádná tlačítka a průměr věnce je tak akorát. Chod pedálů je příjemně tuhý, záběr spojky a dávkování brzd perfektní.

Zvuk motoru se do kabiny dostává na můj vkus až v příliš malém množství, přitom baryton výfuku má uchu lahodící zabarvení. Většině lidí to ale bude stačit. To, jak si při prudkém ubrání plynu odfoukne blow-off ventil, je krásnou připomínku toho, že pod přední kapotou je turbomotor. Z poměrně skromného objemu 1,6 l vydolovali technici Peugeotu neskromných 270 koňských sil. A že tohle stádo umí zatahat za volant! Díky mechanické špéře doslova cítím ve volantu, jak se obě přední kola zakousnou do asfaltu a protahují auto zatáčkami.

Auto pro Řidiče

Podvozek a brzdy – oblasti, ve kterých RCZ R přímo exceluje. Žádné adaptivní tlumiče s přepínáním Comfort a Sport, ale klasické pasivní tlumiče…brilantně nastavené. Je k nevíře, jak podvozek RCZ R funguje na okresních silničkách a zároveň i na okruhu. A ty brzdy. Není snad lepšího hothatche, který by brzdil tak, jako RCZ R. Můžu vám odpřísáhnout, že na mosteckém okruhu jsem je nešetřil. Pro závodní nasazení by stačilo vyměnit jen brzdové destičky, protože kotouče a třmeny jsou dimenzovány na větší zátěž, než by člověk od silničního auta očekával. Výrobce Alcon dostál své pověsti.

Funkčnost jednotlivých komponent se spojuje v jeden celek, který pro mě představuje něco, čemu říkám zpětná vazba. A ta je i přes luxusní výbavu velmi dobrá. RCZ R je radost řídit. Můžete s ním jezdit i pomalu, ale proč byste to proboha dělali, když tak skvěle reaguje na pokyny řidiče. Je agilní, vyvážené a s neutuchající chutí se vrhat do zatáček. Ta loga Peugeot Sport na motoru a v kabině jsou zasloužená, neboť na tomhle modelu fakt makali chlápci ze závodního oddělení.

Závěr

Mnoho z vás si teď určitě říká, že přehnaná chvála auta smrdí už od výfuku. Vizitkou Peugeotu RCZ R budiž skutečnost, že jsem s ním přijel na Autodrom Most, neřešil jsem tlaky v pneumatikách a rovnou vyrazil na trať, kde jsem stabilně zajížděl časy 2:03 min, nejlepší čas byl 2:02 min, auto včetně brzd ustálo 25 minut jízdy bez problémů, a když bylo po všem, sbalil jsem si fidlátka a jel v klidu domů.

Povinně zhlédnout následující video: Fulínovi v patách s RCZ R

Na samotný závěr řeknu jen tolik: koho tohle auto zaujalo, nechť si ho koupí. A to hned! Automobilka oznámila, že nástupce modelu RCZ neplánuje. Sportovní verze do budoucna určitě budou, ale rozhodně ne zabalené v tak sexy outfitu a hlavně ne podle pravidel „staré školy“.

Technické údaje
verze RCZ R palivo benzín
náhon přední převodovka 6M
počet válců 4 objem motoru (ccm) 1598
výkon (kW) 198 točivý moment (Nm) 330
akcelerace 0–100 km/h (s) 5,9 maximální rychlost (km/h) 250
kombi. spotřeba paliva (l/100 km) 6,3 pohotovostní hmotnost (kg) 1355
objem zavazadl. prostoru (l) 384 cena od (Kč vč. DPH) 1 040 000,–

Cena

Základní cena vozu Peugeot RCZ R činí 1 040 000 Kč vč. DPH. Cena testovaného vozu činila 1 138 000 Kč vč. DPH.

Za zapůjčení vozu děkujeme Peugeot Česká republika.

Je na vás RCZ R moc ostré či je vám finančně vzdálené? Zkuste 308 GT