TEST: Porsche 911 Carrera S Cabrio – nahoře bez

Mozaiku testovaných vozů Porsche jsme doplnili o poslední novinku – Carreru Cabrio, konkrétně silnější verzi Carreru S Cabrio se sedmistupňovým PDK. Kdo říká, že atmosférickým motorům a plátěným střechám odzvonilo?

Technické highlighty nové 911 jsme vám představili v našem únorovém testu Carrery S Coupé. Nyní se naší redakcí prohnala opět Carrera S, ale tentokrát „nahoře bez“, tedy verze Cabrio. Technika zůstává, zážitek z jízdy se ale mění. O Coupé jsem tehdy prohlásil, že se s ním dá jezdit každý den. Kolik radosti a jaké starosti přinese svému majiteli verze Cabrio?

Dobrá 911 = vybavená 911

Začnu hned těmi starostmi. Chcete-li, aby vaše 911 byla opravdu tím široce použitelným sportovním automobilem, pak ji musíte vybavit celou řadu prvků příplatkové výbavy. Jmenujme ty nejdůležitější – aktivní tlumiče PASM (Porsche Active Suspension Management) jsou v případě Carrery S už v základní výbavě, ale můžete si připlatit za jejich sportovnější verzi. Za PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control), které eliminuje náklony karoserie v zatáčkách, bude třeba připlatit. Dalším nutným prvkem je Sport Chrono Package, ten mění režimy motoru, převodovky (PDK) a podvozku. Součástí tohoto paketu jsou magneto-reologické držáky motoru, což je dynamické uložení motoru mající vliv na stabilitu vozu při jízdě v zatáčkách. A pak je zde ta zmíněná 7stupňová automatická převodovka PDK (Porsche Doppelkupplung), na kterou jsem pěl chválu už při testu 911 Coupé. Jste-li v té záviděníhodné situaci, že zvažujete koupi 911, pak vás seznam příplatkové luxusní výbavy zaměstná na pár večerů. A to nemluvím o nejvyšší formě individualizace v rámci Porsche Exclusive.

Plátno je stále IN

3000 Kč za založení účtu v bance

Tři tisícovky, které leží doslova na zemi a stačí je zvednout. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát měsíčně kartou a tři tisícovky jsou vaše. To mě zajímá.

Porsche patří k těm výrobcům, kteří své kabriolety stále vybavují plátěnými střechami. Ta v případě nové 911 má několik vrstev látky a sklápěcí mechanismus z hořčíku a hliníku. Když je střecha „nahoře“, tak nelze přehlédnout, že je absolutně hladká. Důvody, proč Porsche nepřešlo na plechovou skládací střechu, budou pravděpodobně dva – tradice a váha. Proto ta „skládačka“ z lehkých materiálů jako hořčík a hliník. Přestože je karoserie nové 911 Cabrio oproti předchozí generaci lehčí, má o 18 % větší torzní tuhost. Střecha je dole za necelých 15 sekund a podle Porsche je možné ji stahovat i při jízdě do rychlosti 50 km/h. Osobně bych si tento „teatr“ odpustil, neboť si myslím, že pro mechanismus střechy je to zbytečná zátěž. 

Má-li být jízda bez střechy příjemná, pak je nutný větrný deflektor. Ten bývá u většiny kabrioletů ručně nasazovací, nikoliv tak v případě 911. Stačí stisknout příslušné tlačítko a deflektor se vysune zpoza zadních opěradel. Jeho důležitost jsem se rozhodl osobně vyzkoušet. Do rychlosti zhruba 70 km/h se dá jezdit v pohodě bez něj, pouze s vytaženými bočními okny. Vydržel jsem to až do 150 km/h a bylo to utrpení. Po vysunutí deflektoru bylo v autě konečně slyšet vlastního slova a člověk si mohl vychutnávat cestování se staženou střechou. Po pocitu, že nad vámi stojí kadeřník s minimálně třemi zapnutými fény naplno, ani památka.

Továrna na emoce

Nejdříve jsem si myslel, že kombinace stříbrné barvy GT Silver Metallic a hnědého koženého interiéru v odstínu Espresso nebude velkým tahákem pro oči, ale lidé na ulicích měli očividně jiný názor. Jisté zásluhy je třeba připsat i sportovnímu výfukovému systému. Jak jsem se těšil na okamžik, až budu moci otevřít klapky v jeho útrobách. Už samotné nastartování je malým svátkem, takovou předzvěstí toho, co by mohlo následovat. 

„Italové“ se startují tlačítkem a jejich motory mocně vyštěknou, motor v 911 se po otočení klíčku rozběhne s mnohem menším, ale velmi charakteristickým zvukem. Rozdíl otevření klapek ve výfuku slyšíte, už když běží motor na volnoběh. S růstem otáček je pak změna o to patrnější. A protože sedím v kabrioletu se staženou střechou, zvuk šestiválcového boxeru mě doslova obklopuje.

PDK (Převodovka s Dvojí Krásou)

Má sedm stupňů, dvě spojky a řadit umí sama. Řeč je převodovce PDK, kterou v případě 911 začínám považovat za jedinou správnou volbu. Manuální sedmikvalt jsem stále neměl možnost vyzkoušet, ale je zřejmé, že s ním by nebyl vůz tak všestranný jako právě s PDK. To, že s PDK „komunikuje“ PVT (Porsche Torque Vectoring), tedy elektronicky řízený variabilní diferenciál, vás asi nezajímá. Že má 911 s PDK o necelý 1 litr lepší kombinovanou spotřebu, by některé z vás už zajímat mohlo. Ale tou nejdůležitější vlastností vozu vybaveného PDK je jeho všestrannost. 

Nejen při courání městem budete rádi, že převodovka bude řadit za vás. Klidně a hladce. Pak budete chtít provětrat těch 400 koní a ke slovu přijde manuální řazení na volantu, resp. pod volantem, pokud si připlatíte za pádla. Udělejte to. To, jak převodovka sází jeden kvalt za druhým a jak dává meziplyny při podřazování, je čirá radost.

Boxer, PASM a další

S tlumiči na režim Normal se dá Carrerou přežít i Praha, přestože je vůz vybaven 20“ koly (v našem případě s designem Carrera Classic). Na většině našich silnic si s Normálem určitě vystačíte. Sport zapnete až na dálnici nebo při opravdu rychlé jízdě někde na zakroucené silnici s kvalitním asfaltem. Elektromechanický posilovač řízení někteří kritizují (a nebo jen slepě papouškují výroky někoho dalšího), já na jeho funkci neshledávám nic špatného. Testovaný vůz byl vybaven Power Steering Plus, které mění citlivost řízení podle rychlosti. Ani jednou jsem nezaznamenal, že by bylo řízení nepřesné, tupé či jinak nevyhovující. Kéž by všechna moderní auta s elektromechanickými posilovači měla řízení jako aktuální 911.

Atmosférický boxer o objemu 3,8 litru servíruje svůj výkon krásně lineárně. Maximum točivého momentu 440 Nm získáte po překročení 5 600 ot./min., tedy v otáčkách, kde přeplňované motory už ztrácí dech. Ale díky slušnému objemu je motor Carrery S pružný „odspodu“. Za plynem jde s velkou chutí. Na automobilech tohohle typu je krásné to, že vás baví i v malých rychlostech. Několikrát jsem se přistihl, jak jen tak zvolna lechtám plyn, poslouchám zvuk motoru a těší mě představa, že když budu chtít, tak mám k dispozici 294 kW, tedy rovných 400 koní. Tyhle hrátky nízké spotřebě paliva nepřidají, ale to jsem tentokrát vůbec neřešil. Systém start/stop jsem poslal ihned na dovolenou, jeho služby jsem nepotřeboval.

Technické údaje
verze 911 Carrera S Cabrio 911 Carrera S Cabrio PDK
počet válců 6 6
objem motoru (ccm) 3800 3800
výkon (kW) 294 294
točivý moment (Nm) 440 440
akcelerace 0–100 km/h (s) 4,7 4,5
maximální rychlost (km/h) 301 299
převodovka 7M 7A
pohotovostní hmotnost (kg) 1540 1560
objem zavazadl. prostoru (l) 135 135

Chválu na jízdní vlastnosti jsem pěl už v případě Coupé a u Cabria tomu není jinak. Pravdou je, že s kabrioletem nebudete chtít asi závodit. Pokud nehodláte navštěvovat autodromy, pak vám repertoár schopností Cabria bude stačit. Nicméně díky Sport Chrono si můžete měřit časy nebo sledovat podélné a příčné přetížení. Brzdy byly vždy doménou Porsche, Carrera S má červeně lakované třmeny se šesti pístky vpředu a čtyřmi vzadu s průměrem kotoučů 340 a 330 milimetrů. S kabrioletem o váze 1560 kilogramů si umí velmi dobře poradit. Připlatit lze za keramické brzdy PCCB (Porsche Ceramic Composite Brakes), které poznáte podle žlutě lakovaných třmenů, ale myslím, že to nebude nutné.

Uvnitř

Z pohledu řidiče a nakonec i spolujezdce je kabina Carrery příjemným místem k životu. Čím méně budete škudlit na výbavě, tím lepší to bude. Množství tlačítek na středovém panelu a infotainmentu berte jako charakteristický rys Porsche. Příplatkový audio systém BOSE hraje dobře, ale ne tak dobře jako ten šestiválcový orchestr pod zadní kapotou. Odkládacích prostor není nazbyt, kapsy ve dveřích jsou leda na peněženku či mobil. Vlastně pardon, je tu místo, kam dát věci – do kůží polstrovaného sekundárního kufru. Možná byste to místo nazvali zadními sedadly, ale jen do chvíle, než byste si na ně sedli. Vím, o čem mluvím, věřte mi.

911 Carrera S Cabrio je fajn, ale v dešti nebo při opravdu velkých rychlostech doporučuji natáhnout střechu. Uvnitř zavládne ticho a vy si tak konečně vychutnáte to příplatkové audio. Lidem v Porsche, kteří vymysleli tuhle střechu, se hluboce klaním, výborná práce. Celkově je to povedené auto s kvalitními materiály, širokými možnostmi individualizace a se schopností vtáhnout řidiče do děje. Univerzálnost a charakter modelu 911 Carrera/Carrera S platí do velké míry i pro model 911 Carrera Cabrio/Carrera S Cabrio. Kabriolet vám dá pocit volnosti, spojení s okolím, a to za doprovodu úžasného soundtracku.

Cena

Porsche 911 Carrera S Cabrio stojí v základu 3 140 000 Kč vč. 20% DPH. Cena zapůjčeného vozu činila 3 913 283 Kč vč. 20% DPH.

Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti Porsche Inter Auto CZ

Podobné články:

4 komentáře u „TEST: Porsche 911 Carrera S Cabrio – nahoře bez“

  1. Ty bryle si redaktor bral aby v kolemjdoucich vyvolal pocit ze je skutecny majitel a ne obycejny autotestovac?

    Odpovědět
  2. Já tedy nevím, možná jsem z jiného světa a i přesto že brýle mám dvoje, tak Porsche ani jedno, a vždy když nosím sluneční brýle, je to z jednoho velmi zvláštního důvodu, a to že si neničím oči na přímém slunci

    Odpovědět

Napsat komentář

3000 Kč za založení účtu v bance

Tři tisícovky, které leží doslova na zemi a stačí je zvednout. Založte si účet u RB, zaplaťte třikrát měsíčně kartou a tři tisícovky jsou vaše. To mě zajímá.