Nová eRka od Jaguaru

Jaguar nikdy nezapomínal na výkony svých vozů. Posledním důkazem budiž novinky XJR a XKR-S GT, tedy vrcholné verze jednotlivých modelů XJ a XK.

Jak v limuzíně XJR, tak v coupé XKR-S GT tluče stejné srdce – pětilitrový osmiválec dopovaný kompresorem Roots s dvojicí mezichladičů s vodním okruhem pro efektivní snižování teploty stlačovaného vzduchu. Motor je pochopitelně celohliníkový, vybavený proměnlivým časováním a přímým vstřikováním paliva. Hodnoty výkonů a točivého momentu jsou totožné pro oba vozy, tedy 404 kW (550 k) v 6000 – 6500 ot./min. a 680 Nm v rozmezí 2500 – 5500 ot./min. Síla vždy putuje na zadní nápravu s elektronicky řízením diferenciálem, ale v případě XJR skrze 8stupňový automat se systémem Start/Stop. XKR-S GT je pro změnu vybaveno 6stupňovým automatem.

XJR

Verze XJR byla vždy vrcholem řady XJ díky vytříbeným jízdním vlastnostem. Ne, že by ostatní XJ nebyla dobrá na silnici, ale inženýři Jaguaru si s podvozkem XJR dali vždy více práce. Novinku ladili na Severní smyčce Nürburgringu, v Anglii i severním Walesu, takže adaptivní podvozek by měl fungovat na každém povrchu. Jaguar slibuje komfort i s pneumatikami Pirelli o rozměrech 265/35 R20 a 295/30 R20. Pod koly jsou nemalé brzdy s kotouči o průměrech 380 a 376 milimetrů. XJR bude k mání s desítkou barev, konkrétně – Polaris White, Ebony, Ultimate Black, Stratus Grey, Lunar Grey, Rhodium Silver, Cashmere, Carneol Red a Amethyst Black. 

Chcete rychlé XF? Čtěte, jaký je Jaguar XFR-S.

Audiosystém dodává věhlasný Meridian, v základní konfiguraci s 12 reproduktory o celkovém výkonu 380 W nebo příplatkový orchestr s 18 reproduktory s výkonem 825 W. XJR se od XJ odlišuje jinými koly, nárazníky, kapotou motoru, výfuky a akcelerací z 0–100 km/h za 4,6 sekundy. Maximální rychlost je nastavena na 280 km/h, slibovaná kombinovaná spotřeba je 11,6 l/100 km.

XKR-S GT

V čem je rozdíl oproti stávajícímu XKR-S, když i ten má stejný motor V8 a stejné parametry (550 k, 680 Nm)? Odpověď zní, že v designu, hmotnosti, podvozku a počtu vyrobených kusů. XKR-S GT je ve srovnání s XKR-S větší ranař – více karbonu, větší spoilery, více přítlačných křidélek, je tedy celkově více „racing“. XKR-S váží 1753 – 1800 kilogramů, XKR-S GT (dle amerických stránek Jaguaru) je překvapivě těžší – 1850 kg. Maximální rychlost je stejná, tedy 300 km/h, ale z 0–100 km/h je rychlejší GT, stačí mu 3,9 sekundy.

Máte to raději otevřené? Čtěte, jaký je roadster F-Type.

Podvozek je kompletní předělaný, je sice taktéž adaptivní, ale zároveň výškově stavitelný. Ve srovnání s XKR-S je výrazně tvrdší, aby lépe odpovídal nárokům při jízdě na okruhu. Brzdy jsou standardně keramické se žlutě lakovanými 6pístkovými třmeny vpředu a 4pístkovými třmeny vzadu. Brzdové kotouče mají průměry 398 a 380 milimetrů. Účinné fungování brzd je dáno systémem Pre-fill, který natlakuje brzdové vedení pokaždé, když řidič sundá nohu z plynu. Keramické brzdy – to není jen větší účinnost, ale i nižší hmotnost, v tomto případě bylo na neodpružených hmotách ušetřeno 21 kilogramů. To není málo. Kombinovaná spotřeba 12,3 l/100 km nás v Evropě trápit nemusí, s XKR-S GT se počítá jen pro severoamerický trh a to zpočátku jen ve 30 kusové edici.