TEST Porsche Boxster S – Little Bastard

Kdyby dnes žil James Dean, určitě by řídil nového Boxstera. Proč? To jsme zjišťovali v našem testu zaměřeném zejména na jízdu. TopDrive vám přináší dalšího kandidáta na letní radovánky.

Je to už hezká řádka let, co jsem byl svezen v první generaci Porsche Boxster. Přestože jsem tehdy okusil jen místo spolujezdce, byl jsem nadšen. Dnes stojím před novým Boxsterem S ve stříbrné GT Silver Metallic s červeným interiérem Verra Red a červenou střechou. První, co mě napadne, je vůz Jamese Deana – Porsche 550 Spyder, kterému dal herec přezdívku „Little Bastard“. Oproti závodní pětsetpadesátce je Boxster S civil s pěknou výbavičkou, ale kompaktní rozměry si tento dvoumístný otevřený vůz ponechal.

První dojem

Červená kůže spolu s hliníkovými prvky v interiéru si mě okamžitě získaly. Kvalita materiálů je ve srovnání s předchozími generacemi o pěkný kus dál. Až na několik výjimek jsou palubní deska a ovládací prvky stejné jako u 911. Stačí letmý pohled, abych viděl, že je tu převodovka PDK s pádly řazení pod volantem, plně elektricky polohovatelná sedadla a aktivní tlumiče PASM. Po otočení klíčkem ve spínací skřínce umístěné nalevo od volantu se šestiválcový motor hezky rozezvučí. Sportovní výfuk chybí, škoda. Ještě zbývá nastavit zpětná zrcátka a můžu vyrazit.

Dvoumístná kabina je příjemně útulná a nabízí dostatek místa i pro osoby s výškou kolem 180 centimetrů. Za sedadly ční ochranné oblouky, mezi kterými je větrný deflektor. Připočtěte malé zadní okno a pak se podívejte do vnitřního zpětného zrcátka. Něco tam sice vidět je, ale spíše než na couvání je zrcátko vhodné na kontrolu účesu. Vybavíte-li vůz tlumiči PASM, pak se nemusíte bát o komfort ani s velkými koly (testovaný vůz měl 20“ kola v designu Carrera S). Boxster S je klidný a až podezřele tichý. Na lehké pobídnutí plynu reaguje okamžitě a když motor překročí hranici 2500 ot./min., tak začne být konečně slyšet.

Skvělá volba na dovolenou

Při výběru auta na dovolenou zvolíte většinou nějakou škatuli s nálepkou „vše pro rodinu“ a to třeba rodinu ještě nemáte. Nevíte, o co přicházíte. Boxster má co nabídnout – perfektní sedadla a porci luxusní výbavy včele s navigací, klimatizací a prémiovým audiem. Určitě se ptáte na kufr. Ty má Boxster dva, jeden vpředu (150 l) a druhý vzadu (130 l). Pravda, štafle ani v jednom z nich neodveze, ale věci minimálně na prodloužený víkend si dva lidé mohou bez obav sbalit. Představte si tu romantiku – na dovolenou s kabrioletem.

Střecha

Boxster má elektricky ovládanou plátěnou střechu. Při rychlosti kolem 130 km/h do auta už trochu fouká, ale není to nic hrozného. Bez střechy se dá jezdit i rychleji, ale nejvíce si to užijete někde na okresních silničkách. Naopak, s nataženou střechou není problém kralovat levému pruhu na dálnici.

315 koní na uzdě

Uprostřed uložený šestiválec o objemu 3,5 l nabízí 315 atmosférických koní resp. 232 kW. Z počátku se motor projevuje trošku vlažněji, představení začíná někde mezi 2500 a 3000 ot./min.. Motor ze sebe vydá to nejlepší mezi 4500 a 6700 otáčkami, nicméně točit se dá až do 7500 otáček. K převodovce PDK jsem v předešlých testech Porsche řekl tolik, že bych se jen opakoval. Je skvělá a s pádly řazení je radost přehazovat jednotlivé kvalty. Nicméně u Boxsteru si dokážu představit i manuální 6stupňovou převodovku. Rychlejší s ní nebudete, ale pocit spojení s vozem by byl intenzivnější. Boxster má rovněž elektromechanický posilovač řízení, testovaný vůz měl navíc posilovač Plus s proměnlivým účinkem. Na otázku, zdali by řízení bylo lepší bez něj, nedokážu zatím odpovědět, nicméně s Plus je dobré. 

Komponenty jako podvozek – řízení – brzdy a motor jsou v „poršácké“ symbióze, kde žádný prvek nepřevyšuje ostatní. Výsledkem takto harmonické funkčnosti je velice dobrá zpětná vazba auta jako celku. Mám-li to říci jednoduše, pak je Boxster S radost řídit. Snad jen v utažených zatáčkách, ze kterých tvrdě akcelerujete, vám v rozletu brání (čti: chrání) stabilizace (dá se vypnout). Napravit by to mohl příplatkový PVT (Porsche Torque Vectoring) se samosvorným diferenciálem. PVT variabilně rozděluje hnací sílu na zadní kola s cílenými brzdovými zásahy. Spolu s asymetrickou svorností diferenciálu (22% pod plynem, 27% při brzdění motorem) má vůz podle Porsche větší agilitu a trakci. Na nějaké dovádění s rozevlátou zádí ale zapomeňte, Boxster je žiletka pro přesné a rychlé řezání zatáček.

Technické údaje
verze Boxster S Boxster S PDK
počet válců 6 6
objem motoru (ccm) 3436 3436
výkon (kW) 232 232
točivý moment (Nm) 360 360
akcelerace 0–100 km/h (s) 5,1 5,0
maximální rychlost (km/h) 279 277
převodovka 6M 7A
pohotovostní hmotnost (kg) 1395 1425
objem zavazadl. prostoru (l) 150+130 150+130

Závěr

Novou, třetí generaci Boxsteru (981) hodnotím jako nejkrásnější. Moc se mi líbí sympatický kukuč, boční průduchy a napojení zadních světel na spoiler. Interiér, obzvláště v této barevné kombinaci, je dechberoucí. Pro Boxster platí to samé, co pro 911, čím lépe vůz vybavíte, tím lepší a univerzálnější bude. PASM a paket Sport Chrono jsou povinnost. Já bych doporučil ještě sportovní výfuk a PVT. Při jízdě jsem poslouchal i audio BOSE, které se nenechalo staženou střechou rozhodit. Reproduktory posílené osmikanálovým zesilovačem s celkovým výkonem 445 W nemají problém překřičet foukající vítr.

Základní Boxster s výkonem 195 kW (265 k) nebude asi žádný loudal, ale Boxster S s 315 koňmi je bezpochyby lepší volbou. Rozdíl v pohotovostní hmotnosti je nepatrný, zato vyšší výkon eSka bude citelný. Kombinovaná spotřeba paliva s převodovkou PDK je 8,0 l/100 km, já jezdil kombinovaně sportovně za 18,8 litru. Nového Boxstera S bych si dokázal představit jako parťáka na léto. Za ty samé peníze pořídíte BMW M3 Cabrio (čtyřmístný kabriolet, motor V8, výkon 420 koní), ale pokud milujete Porsche, tak není co řešit.

Cena

Porsche Boxster S stojí v základu 1 617 000 Kč vč. 20% DPH. Cena zapůjčeného vozu činila 2 487 769 Kč vč. 20% DPH.

Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti Porsche Inter Auto CZ.

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 20. 8. 2012 8:14